Sociale netwerken en datingsites: wat u moet weten
De voordelen en de risico’s van sociale netwerken
De voordelen en de risico’s van sociale netwerken
Iedereen heeft al horen spreken over Facebook, Twitter of Instagram, maar waar staan die woorden voor? Wat zijn de bijzonderheden van deze sociale netwerken? Wat zijn de voor- en nadelen van het actief zijn op netwerken? In 2021 waren bijna 9 miljoen Belgen actief op sociale netwerken, en 35% daarvan zijn ouder dan 45 jaar. De media worden om uiteenlopende redenen gebruikt, van het plaatsen van een werkaanbieding tot het vinden van een partner.
Facebook is ongetwijfeld het bekendste en meest gebruikte netwerk in ons land, met meer dan zeven miljoen gebruikers. Deze rijkdom aan gebruikers maakt het tot het grootste en meest geschikte netwerk om mensen te vinden (jeugdvrienden, familie, oude bekenden), groepen te vormen en berichten, foto's of video's uit te wisselen, allemaal gratis. U kunt berichten plaatsen over (bijna) elk onderwerp, maar u moet weten dat het risico dat uw publicatie uit de hand loopt ook zeer groot is! Een foto van u in een zwempak op vakantie, van uw jongste kind dat kattenkwaad uithaalt of uw mening over een boek kan al snel miljoenen keren worden bekeken en mogelijk worden misbruikt. Het is ook op Facebook dat we de meeste oplichting, nepprofielen, nepnieuws, enz. vinden.
Ten slotte moet u weten dat krachtige algoritmen uw berichten en activiteiten (likes, shares, comments...) analyseren en na verloop van tijd selecteren wat u op het netwerk ziet verschijnen. En dat meer en meer tieners en jonge volwassenen Facebook verlaten ten gunste van andere netwerken, ook al blijven ze nog geregistreerd op Facebook.
Met meer dan drie miljoen gebruikers is LinkedIn het grootste professionele netwerk in België. U kunt uw CV, loopbaan, vacatures en aanbevelingen plaatsen, maar ook meningen, petities, aankondigingen van opleidingen of meningen over een maatschappelijke kwestie delen. Maar het is wel uitkijken voor nepprofielen en (pogingen tot) oplichting.
Het is een sociaal netwerk waarop Tweets beperkt zijn in het aantal tekens. Het is vooral populair bij mannen (75% van de gebruikers), Donald Trump bijvoorbeeld, en nodigt mensen uit om bepaalde personen te volgen, hen uit te dagen, debatten aan te gaan, of informatie te delen over een bepaald thema dat met hashtags (#) wordt geaccentueerd.
De keerzijde is dat het tijdrovend is, mogelijk verslavend, en dat er een groot risico bestaat op hevige reacties door de beknoptheid van de berichten, waardoor misverstanden en wanbegrip mogelijk zijn. Voor mensen die niet gewend zijn aan kritiek, is het risico groot dat ze zich aangevallen voelen.
Instagram is het visuele netwerk bij uitstek. Gebruikers posten zorgvuldig geselecteerde foto's en video's, verhalen over hun passies, hun vakanties, hun hobby's, hun levensmomenten... in de hoop een groot aantal "likes" en mogelijke volgers aan te trekken. Sinds enkele jaren is het netwerk een werkinstrument geworden voor veel gebruikers, of het nu gaat om merken die het gebruiken als middel om met een jonger publiek te communiceren of om influencers, mensen die een zekere bekendheid hebben verworven door inhoud te creëren voor hun volgers en inkomsten te genereren. Instagram is, ondanks de oppervlakkige dimensie die er vaak aan wordt toegeschreven, ook een netwerk waar men vrijuit kan spreken, dankzij de vele accounts die gewijd zijn aan topics als geestelijke gezondheid, gender en minderheden... Maar het ultieme estheticisme waar Instagram indirect voorstaat, kan ook tot verkeerd gebruik leiden: de filters en de idealisering van het leven van de gebruikers kunnen bij sommige kwetsbaardere personen hun gevoel van eigenwaarde aantasten, net als hun vertrouwen.
TikTok is een app die sociale media en muziek combineert. De app is heel populair bij (jonge) tieners. Maar ook meer en meer volwassenen vinden hun weg naar de app. U kunt er makkelijk korte video’s mee maken en verspreiden. TikTok heeft zijn eigen sterren en is de app met de meeste downloads wereldwijd.
Datingsites worden steeds populairder bij alle leeftijdsgroepen. We gebruiken de nieuwe technologieën en verleiding vormt daarop geen uitzondering, zoals blijkt uit de vele koppels die elkaar op het net hebben gevonden. Het is zelfs, na de werkplek, de plaats geworden waar de meeste romantische ontmoetingen plaatsvinden. Er zijn vele redenen voor het succes van datingsites: de optimalisering van het profiel van de persoon die u zoekt dankzij de verschillende functies en de mogelijkheid om de tijd te nemen voordat u de persoon in het echte leven ontmoet, om maar twee redenen te noemen.
Zogenaamde ‘affiniteit dating sites’ worden gebruikt om mensen te selecteren die een maximum aan gelijkenissen met u delen en vice versa. Op deze sites wordt aanbevolen een duidelijk en volledig profiel aan te maken om het matchmaking proces te vergemakkelijken. Deze datingsites zijn interessant voor mensen die op zoek zijn naar duurzame en opbouwende relaties.
Ze hebben elk hun eigen bijzonderheden. Wij raden u aan zoveel mogelijk informatie in te winnen en de voorwaarden te analyseren alvorens een profiel aan te maken.
Op sites en apps voor 50-plussers, bevinden de gebruikers zich in een gemeenschappelijke levensfase, hebben ze vaak gemeenschappelijke interesses en een verlangen naar een serieuze relatie. Heel wat nieuwe koppels komen tot stand na de leeftijd van veertig jaar. Omdat mensen scheiden, de kinderen het huis uit zijn, of de carrière op een lager pitje staat, is het vaak de leeftijd voor ‘een tweede jeugd’. Specifieke datingsites en -apps stellen mensen in staat elkaar te ontmoeten. Ze helpen ook degenen die niet of niet meer in de ‘verleidingsbusiness’ zitten. Want liefde vinden na je 50ste is niet hetzelfde als op je 20ste: je wilt niemand oppikken in bars, café’s of nachtclubs, maar mensen ontmoeten en een serieuze relatie aangaan. Maar wat sites voor jong en oud gemeen hebben is het risico op bedrog en zwendel. Daarom moet u altijd voorzichtig zijn.