Stefan Gijssels: “Er is nood aan meer aandacht voor ziekte op het werk”

“Hoe eerlijker de communicatie, hoe beter”. Dat is kort samengevat het advies van ervaringsdeskundige Stefan Gijssels. Maar hoe praat je over ziekte op het werk?

Stefan Gijsels is darmkankeroverlever, medeoprichter en voormalig CEO van Digestive Cancers Europe, voorzitter van het Patient Expert Center en freelance adviseur gezondheidsbeleid.

“Op het werk wordt er te weinig inspanning geleverd op het vlak van werk, gezondheid en ziekte. Voordat ik ziek was had ik het onderwerp al aangekaart op mijn werk. Ik stelde vast dat er niet genoeg voorzieningen waren voor mensen die ziek werden. Hoe houd je als baas of collega contact met een zieke werknemer, hoe werk je aan de terugkeer op de werkvloer? Daar wilde ik werk van maken omdat er bijna geen begeleiding was en het voor mensen met een ziekte net heel belangrijk kan zijn om terug aan de slag te gaan.”

travail collègues

 

Menselijke en sociaal aspect over het hoofd gezien  

“Na mijn ziekte heb ik heel wat bedrijven aangeschreven, de grootsten in elke sector op Europees niveau(bank, elektronica, gezondheid, voeding, telecom, transport) en experts van universiteiten, ook in België, die gespecialiseerd zijn in werk en gezondheid, werk en ziekte met als doel een model uit te werken dat zowel de patiënten als de organisaties ten goede zou komen. Overal ving ik bot. Telefoontjes, voicemails, e-mails … ofwel kwam er geen reactie, ofwel was er geen interesse, of het moment kwam niet goed uit.”

“Ik werkte lang aan een uitstekendproject met de Koning Boudewijnstichting, maar er is nog veel werk aan de winkel. Mensen staren zich vaak blind op de regeltjes en de controlemechanismen, maar het menselijke en sociale aspect worden te vaak over het hoofd gezien. Dat zou anders moeten. Bedrijven zouden veel meer kunnen doen. Maar het staat niet echt op de agenda van de personeelsdienst. Door de covid-pandemie was er wel even wat meer aandacht voor het welzijn van werknemers, maar het is een feit dat er zoals gezegd nog veel werk aan de winkel is. Bedrijven moeten zelf aan ‘best practices’ werken en luisteren naar hun medewerkers die ziek zijn geweest.”

 

Lees ook:

Stefan Gijssels: “Hoe eerlijker de communicatie, hoe beter”

“Niet iedereen moet weten dat je ziek bent, maar ik vind dat je makkelijk over ziekte zou moeten kunnen praten met mensen uit je directe omgeving, en dit op een heel laagdrempelige manier. Over wat je voelt, of je pijn hebt, of je bang bent, of je je goed voelt, die dingen moeten makkelijk bespreekbaar zijn met je naasten”.

Lees verder: https://www.myhealthmylife.be/nl-be/opdracht-veerkracht/stefan-gijssels-hoe-eerlijker-de-communicatie-hoe-beter

 

 

Curated Tags

Onze publicaties